DESPEDIDA
-
Queridos lectores, queridos amigos,
El ultimo día de este año os anuncio una decisión difícil, pero
inaplazable: el Blog Villazonista cesa su actividad....
sobota 8. září 2012
Musikfest Berlín - zahajovací koncert představil Charlese Ivese nově!
Pro zahajovací koncert letošního festivalu "Musikfest Berlin" si Mahler Chamber Orchestra v čele s charismatickým americkým dirigentem Kentem Naganem vybrala hudbu amerického skladatele Charlese Ivese (1874 - 1954). Nejednalo se však o pouhou interpretaci známých skladeb, během večera zazněly i dvě světové premiéry orchestrálních verzí Ivesových písní. Ives je autorem celkem 114 písní, složil je s klavírním doprovodem. Prvním, kdo se rozhodl vytvořit orchestrální verzi pěti písní, byl americký skladatel John Adams. Mahler Chamber orchestra nyní pověřilo dva další současné skladatele - Rakušana Georga Friedricha Haase a Japonce Toshio Hosokawu orchestrací dalších 10 písní. Posluchačům se tedy naskytla jedinečná možnost porovnat odlišné přístupy těchto tří skladatelů.
Jako první zazněly písně v orchestrální verzi Georga Friedricha Haase. Charakterizovala je převážně bohatá orchestrace a dramatičnost, podtržená žesťovou sekcí a bicími, bohužel občas na úkor slyšitelnosti pěvců. Naproti tomu Toshio Hosokawa vytvořil hudebně velmi plastické obrazy, zvýrazněné i přírodními zvuky, např. větrem, s bohatou dynamikou, navozující velmi věrně atmosféru jednotlivých písní. Jeho hudba, která nezapře vliv japonské hudby, jakoby nepřetržitě plynula v čase, občas přerušená okamžiky naprostého ticha, ve kterém mohou doznít pocity z právě slyšeného. V orchestraci Johna Adamse, který má ze všech tří skladatelů nejblíže prostředí, ve kterém písně vznikly a kterého se týkají i texty, bylo možno rozpoznat ozvěnu typické americké hudby - od lidových písní přes muzikály.
V interpretaci písní se střídali americký barytonista Thomas Hampson s izraelskou sopranistkou Chen Reiss. Hampson je ne nadarmo považován za jednoho z nejlepších interpretů písňové tvorby na světě. Že je doma nejen v písních Gustava Mahlera, ale i v písních rodné Ameriky, dokázal jako vždy působivou interpretací, promyšlenou a procítěnou do posledního detailu.
Rámcem písní byly dvě orchestrální skladby - na úvod zazněl Orchestral set No. 2 a závěr koncertu tvořila pětivětá Symfonie č. 2.
Všechny skladby sklidily bouřlivý ohlas nadšeného publika, které neodradila ani nezvyklá délka koncertu (dvě a půl hodiny).
Musikfest Berlin, 31. 8. 2012
Mahler Chamber Orchestra, dir. Kent Nagano
Baryton - Thomas Hampson
Soprán - Chen Reiss
Program:
1) Orchestral Set No. 2
2) Pět písní v orchestraci Georg-Friedricha Haase
č. 11 z "Lincoln, the Great Commoner"
č. 27 z "The Swimmers"
č.103 - The White Gulls
č.104 - Two Little Flowers
č.57 - Mists
3) Pět písní v orchestraci Toshio Hosokawy - Scenes from My Childhood
The Things Our Fahters Loved
Songs My Mother Taught Me
Tom Sails Away
Memories - a)very pĺeasant, b) very sad
The Housatonic at Stockbridge
-----
4) Pět písní v orchestraci Johna Adamse
Cradle-Song, Serenity, Thoreau, Down East, At the River
5) Symfonie č. 2
Vystavil bianca