čtvrtek 29. března 2012

Elizabeth Watts: "Velkým zážitkem pro mne byla především spolupráce s legendární sopranistkou Ninou Stemme".

Elizabeth Watts je mladičká anglická sopranistka, která má před sebou velice slibnou budoucnost. Má ale již velký kus cesty za sebou, dokonce i návštěvu Prahy. Prozradila nám něco málo o svém loňském debutu v Královské opeře v Londýně, novém CD a plánech do budoucna...


Většina Vašich kolegů a kolegyň začínala se zpěvem již v dětských sborech. Vy jste ale původně studovala archeologii na univerzitě v Sheffieldu. Později jste navštěvovala londýnskou Královskou hudební akademii. Jak se mladý člověk dostane od studia archeologie k hudební vědě? Byl zpěv a hudba jako taková součástí Vašeho života odjakživa nebo jste se rozhodla stát profesionální operní zpěvačkou až později? 
Vždy jsem zpívala. Vzpomínám na své první sólové vystoupení v kostele. Bylo mi tehdy 6 let. Profesionální zpěv nebyl ve skutečnosti něco, co jsem chtěla dělat od malička. Na hodiny zpěvu jsem začala chodit až ve třinácti letech. Hudbu a hudební vědu, historii jsem ve škole nikdy nestudovala. Domnívám se, že zpěv se stal velkou součástí mého života v okamžiku, kdy bylo očividně jasné, že se budu této profesi věnovat takzvaně "na plný úvazek". Během studia archeologie jsem zpívala na mnohých amatérských vystoupeních. Jako malá jsem zpívala ve sboru, takže jsem měla dobrou hlasovou průpravu a zkušenosti. Když jsem dokončila univerzitu, rozhodla jsem se, že chci studovat hudbu. Rok jsem se zdokonalovala v pěvecké technice a poté jsem poslala přihlášku na Královskou hudební akademii...   

V dubnu 2011 jsem Vás viděla a slyšela v opeře Fidelio v londýnské Covent Garden, Tehdy jste debutovala v Královské opeře v roli Marzelline. A byl to skutečně překrásný debut. Jaký jste měla pocit, když jste stála poprvé na prknech operního domu, ve kterém všichni mladí a nejen angličtí operní umělci chtějí zpívat? 
Děkuji za kompliment. V minulosti jsem zpívala v  operním studiu Linbury roli Mandane v opeře Artaxerxes. Divadlo a atmosféru Královské opery jsem tedy dobře znala. Velkým zážitkem a školou pro mne byla především spolupráce s legendární sopranistkou Ninou Stemme, kterou jsem měla možnost slyšet předtím jako Isoldu. Marzelline jsem zpívala moc ráda, zkouškový proces a všechna představení jsem si moc užila.

finále opery Fidelio, Covent Garden 2011 (E. Watts druhá zleva)

Vím o Vás, že vystupujete také ve Spojených státech. V roce 2006 jste například zpívala v Bostonu, o dva roky později v Santa Fe. Domníváte se, že americké publikum si žádá jiný repertoár než evropští posluchači? Ve kterém operním domě nebo koncertním sále jste zpívala nejraději a proč? 
Nezaregistrovala jsem žádný zásadní rozdíl v tom, že by diváci v Americe preferovali konkrétní repertoár více než lidé v Evropě. Pro mne je velice důležitá atmosféra místa, ve kterém se nacházím. Vystoupit na prknech Covent Garden byl pro velký zážitek, protože jsem o tom od malička snila. Nikdy ale nezapomenu na úchvatnou scenérii v Santa Fe. Zpívala jsem venku, za mnou byla silueta pouště a v dálce se blýskalo. Cítila jsem neskutečnou energii. 
Co se týče písňových recitálů, nedám dopustit na londýnskou Wigmore Hall. Doufám, že budu mít v budoucnu možnost zazpívat si i v jiných sálech. 

V roce 2006 jste získala cenu Kathleen Ferrier, o rok později jste reprezentovala Anglii v soutěži Cardiff Singer of the World. Domníváte se, že účasti v soutěžích jsou pro mladé umělce důležité?
Rozhodně. Myslím si, že důležité jsou. Díky nim získáte cenné zkušennosti v mnoha oblastech. Je to velká škola. 


Na trhu jsou dvě Vaše sólová alba. The Schubert Lieder a Bach arias. Na jaké další album se můžeme v budoucnu těšit? Máte v plánu snad i některý z anglických písňových cyklů.. 

V tuto chvíli neplánuji natočit žádné anglické písně. Existuje tolik krásné hudby, je skutečně velice těžké vybrat něco konkrétního. V budoucnu bych ale ráda nahrála cyklus Les Illuminations od Benjamina Brittena. Domnívám se, že je tento cyklus pro můj hlas jako stvořený. V druhé polovině roku 2012 by mělo vyjít moje nové album Straussových písní, které vydává firma Hyperion... 

Přemýšlela jste někdy o tom, že byste si zazpívala něco v češtině? Měla jste v minulosti možnost interpretovat některé české písně či árie?
Velice ráda bych si zazpívala něco v češtině, prozatím jsem k tomu neměla příležitost. Prahu jsem ale před lety již navštívila. A to v rámci turné se sborem. Naučila jsem se tehdy i pár českých slov...


Jaké jsou Vaše plány do budoucna? 
Jak jsem již zmínila, letos vychází moje nové CD Straussových písní. Poprvé také interpretuji koncertně několik hudebních děl, konkrétně sólový part v Beethovenově 9. symfonii se Skotským komorním orchestrem, dále zpívám poprvé v Berlíně v Handelově opeře Joshua, svou první Fiordiligi v Mozartově Cosí fan tutte  zpívám na podzim v Cardiffu.

V mezidobí mám v plánu koncert Mozartových árií v Amsterodamu, koncertní provedení opery Henryho Purcella Dido a Aeneas v Belgii, recitál na Shakespearova témata v německém městě Neuss a dvě představení Mahlerovi 4. symfonie v Dublinu a Londýně. V lednu 2013 se vracím do Wigmore Hall s dost netradičním programem na téma Goetheho hrdinky. V roce 2014 zpívám Zerlinu v Mozartově opeře Don Giovanni v Covent Garden. Myslím si, že si budu muset najít někoho, kdo bude zalévat moje květiny...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interview in English:

Most of your fellow colleges start with singing early in their lives. For example in choirs. You studied archaeology at Sheffield University. You did start with the music studies in 2002 at Royal College of Music. How does a young person come from archaelogy to music studies? Was singing and the music always a part of your life or you decided to become a professional singer later on?
I always sang - I remember doing my first solo in the church musical at the age of 6 - but being a singer wasn't really something that ever crossed my radar. I started singing lessons aged about 13, not seriously studying music at school at all. I guess singing simply became a more and more important part of my life until the idea of becoming a singer became blatantly obvious! Whilst I was at university I did a lot of amateur and semi-professional performances, and I had always sung in choirs so I had plenty of experience. When I left university I decided I wanted to go to music college so I took a year to work on my singing and then applied. That's how I ended up at the Royal College of Music.

In April 2011 I attended Beethoven’s Fidelio at the Royal Opera House in London. This production marked your Covent Garden debut as Marzelline. It was truly a wonderful debut! Can you tell us more about your Covent Garden experience? I think the role of Marzelline suits your voice so well…
Thanks! I had worked at Covent Garden in a production of Arne's Artaxerxes in the Linbury Theatre, so the theatre as a place was not new to me. However, it was truly great to be on the main stage and working with such legends as Nina Stemme. I had seen her Isolde previously so was somewhat awe-struck! The atmosphere at Covent Garden is very welcoming and I had a great time working on the production. 

You are no stranger to the US audiences. You did sing in Boston in 2006, in Santa Fe in 2008. Do you think there is a difference between US and European audience? What opera house (concert hall) in the US / Europe did you enjoy singing the most at and why?
I haven't noticed any particular differences in audiences; as for a favourite, it really depends on what you're singing and the context of it, rather than the hall per se. For example, it was an utterly awesome experience to sing on the stage at Covent Garden, because it was what I always dreamed of doing, but it was also awesome in a different way to sing at Santa Fe with the most dazzling backdrop of desert and thunderstorms (the theatre is open on 3 sides). As for recitals, I'm not sure you can beat Wigmore Hall, but I am willing to test a few more out.

In 2006 you won the Kathleen Ferrier Award and represented England at the 2007 Cardiff Singer of the World Competition – and winning the Rosenblatt Song Prize Competition. Do you feel that competitions like Cardiff Singer of the World are important for young singers?
I think they are a part of a wider process for developing a career but can be very useful. They provide you with good, high pressure performing experiences and give you wide exposure.

You did record two wonderful solo albums. The Schubert Lieder and Bach arias. Do you plan to record any English songs in the future? Do you prefer lieder or arias when you perform in a concert? Is there any particular song cycle you’d like to record in the future?
There's no current plan for an English Song disc but I'd, of course, love to do one. There's so much wonderful music out there it's impossible to choose between songs and arias - I love it all. One song cycle I'd really like to record at some point is Britten's Les Illuminations; it seems to fit me like a glove. In the meantime a Strauss song disc I have done for Hyperion should be out later this year... 

Is there any chance we could hear you in any Czech repertoire in the future? Have you ever sung any song or aria in Czech language?
I'd love to sing in Czech but the opportunity has never arisen. I went to Prague on a choir tour as a teenager and learned a little bit and loved it as a language. 

What are you plans for the future?
Well my Strauss disc, as mentioned, comes out later this year and I have a few firsts coming up: my first Beethoven 9 (with the Scottish Chamber Orchestra), my first trip to Berlin (singing Handel's Joshua) and my first Fiordiligi in the autumn (for Welsh National Opera). In between I am squeezing in some Mozart concert arias  at the Amsterdam Concertgebouw, a concert performance as Purcell's Dido in Brugges, a Shakespeare themed recital in Neuss and two Mahler 4s in Dublin and London, amongst others! I return to Wigmore Hall in January with a rather nifty (even if I do say so myself!) programme on the theme of Goethe Heroines, and also have return visits booked in for a recital at the Amsterdam Concertgebouw and for a Zerlina at Covent Garden (2014). I think I'm going to have to find someone to water my plants....