pondělí 9. dubna 2012

TO WHAT YOU SAID

Stephen Foster je považován za průkopníka americké písně, dnes především folkové. Některé z jeho melodií můžeme slýchat v amerických filmových westernech a ani nevíme, že jde o písně Fosterovi. Ve 20. století to byl především Aaron Copland a Samuel Barber, kteří přispěli velkou měrou k rozvoji a hudebnímu směru americké umělecké písně ve 20. století.

Walt Whitman (1819 - 1892)

Autorem několika písňových cyklů (v angličtině bychom měli spíše říci song cycles) je i Leonard Bernstein. Je především autorem písňové hudby. O autorech písňových textů (básní) se ví již méně.
V dnešním příspěvku bych se proto ráda věnovala právě historii jedné z “art songs” amerických písní, která patří vůbec k nejznámějším z Bernsteinova zpěvníku.
Básnická sbírka Walta Whitmana Calamus vzbudila ve Spojených státech v roce 1890 velkou nevoli a kritiku. Autor použil k vyjádření pocitů metafory. Jednou z nich je listí, které má navodit atmosféru  nahoty a nahých myšlenek. Stejně tak ale i spojení intimity, která propojuje při četbě báseň se čtenářem.
Spojení metafory se skutečností je to, o co se Whitman pokoušel ve svých básních i v dalších letech. Téma lásky dvou mužů (erotické i platonické), záhady lidského těla i rozdělení jednoho národa, který se v “řetězech” vzpírá před  krutou  realitou a nejasnou budoucností...

 "To What You Said" 

List papíru, který byl nalezen ve Whitmanově díle Democratic Vistas a na kterém byl devítiřádkový text nepublikované básně TO WHAT YOU SAID, zaujal Leonarda Bernsteina natolik, že se rozhodl jej v roce 1976 zhudebnit a zařadit do svého písňového cyklu Songfest. (Po dlouhých studiích a hledáních se zjistilo, že báseň nebyla nikdy předtím publikována; je ale jasné, že byla skutečně napsána v období před rokem 1890 a že měla být součástí již zmíněné básnické sbírky Calamus – homosexuální téma a celá struktura tomu jasně ukazuje. To byl hlavní důvod, proč musel autor tuto báseň před samotným vydáním ze sbírky vyškrtnout).
Zhudebněná báseň TO WHAT YOU SAID nabádá spíše k recitování než k odzpívání textu. To je také odkaz celého cyklu Songfest, který spojuje píseň i báseň v jeden umělecký celek. V původní verzi z roku 1976 bylo aranžmá napsáno pro několik nástrojů orchestru (písňový cyklus měl mít původně premiéru v roce 1976 - u příležitosti oslav 200. výročí americké nezávislosti; bohužel ho Bernstein nestihl dokončit včas - oficiální premiéra se konala tedy o rok později). Při slavnostní premiéře v říjnu 1977 v Kennedyho Centru ve Washingtonu, DC zaznělo již kompletní dílo pro orchestr, dvanáct písní v podání šesti pěvců. Ze všech písní cyklu Songfest je TO WHAT YOU SAID nejmelodičtější skladbou.

Leonard Bernstein (1918 - 1990)

Skladatel zhudebnil pro tento cyklus americké básně, které svým odkazem, tradicemi a naléháním nabádají k sjednocení v americké kultuře.


Písňový cyklus Songfest:

1. "To the Poem" (Frank O'Hara)
2. "The Pennycandystore Beyond the El" (Lawrence Ferlinghetti)
3. "A Julia de Burgos" (Julia de Burgos)
4. "To What You Said" (Walt Whitman)
5. "I, Too, Sing America" (Langston Hughes) / "Okay 'Negroes' " (June Jordan)
6. "To My Dear and Loving Husband" (Anne Bradstreet)
7. "Storyette H. M." (Gertrude Stein)
8. "if you can't eat you got to" (e.e. cummings)
9. "Music I Heard With You" (Conrad Aiken)
10. "Zizi's Lament" (Gregory Corso)
11. "What Lips My Lips Have Kissed" (Edna St. Vincent Millay)
12. "Israfel" (Edgar Allan Poe)

Bernstein sáhl po textu této básně hlavně proto, že tehdy dosud nepublikované dílo nikdo neznal. Songfest demonstruje multikulturní národ a jeho historii - každá píseň zvlášť odkrývá jednu osobní stránku skladatele: Leonard Bernstein jako manžel, otec, milenec, přítel. Leonard Bernstein skladatel. A Lenny jako milovaná bytost.