pátek 6. května 2011

Gianluca Zampieri: "Mou vysněnou rolí je Hoffmann" - rozhovor s italským tenoristou nejen o opeře...

Italský tenorista Gianluca Zampieri žije již několik let v Čechách. Diváci jej mohli vidět a slyšet například v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Národním divadle v Praze či Státní opeře. Pravidelně hostuje na evropských operních scénách a festivalech. Je držitelem Thálie 2008 za titulní roli Cyrana z Bergeracu.


Před nedávnem jste ztvárnil roli v Janáčkově opeře Věc Makropulos, kterou v koprodukci s English National Opera uvedlo Národní divadlo v Praze. Které další české role máte v repertoáru?
Mou první českou operní rolí byl Laca v Její pastorkyni, kterou jsem odzpíval a odehrál v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. V Ostravě to byly také Řecké pašije Bohuslava Martinů, v rámci festivalu Smetanova Litomyšl jsem ztvárnil titulní roli v opeře Dalibor. Prince v Dvořákově Rusalce jsem zpíval mimo jiné v Římě.

     Toto jsou skutečně překrásné role. Máte mezi českými operními skladateli svého favorita?
Je to jistě Janáček. Jeho styl a tvorba jsou ideální pro můj typ hlasu. Hudební a dramatické myšlenky jsou mi velice blízké. Není to jen o krásném hlase a odzpívaných áriích, které diváci znají. Janáček používá často legatové fráze, mluvené dialogy, ve kterých vám musí být dobře rozumět. Je velice důležité se do rolí vcítit a na jevišti si je prožít.

Zdá se, že je vše jednoduché, ale není to pravda. Tento styl zpěvu je velice moderní, důraz je kladen na melodii  - ale ne vždy jen a pouze na melodickou linku. Musíte být schopni odzpívat tyto role bez toho, abyste si poškodili hlas - přecházet plynule z mluvených recitativ do legatového zpívání.

Dá se tedy po pár minutách zpěvu dobře rozeznat, který pěvec či pěvkyně tento styl zpěvu ovládá a který nikoliv..
Zajisté. Je zapotřebí mít dostatek zkušeností - sedm až osm let na jevišti k ztvárnění hlavních rolí. Dalším důležitým aspektem je vytrénované hlasové svalstvo. Během lekcí se můžete naučit koncept, nikoliv ale styl a dramatické cítění. K tomu je zapotřebí mnohem více.

Jak jsem již zmiňoval, vše není postaveno jen na krásném hlase. Operní umění a tím spíše Janáček vyžaduje komplexní znalosti – hlasovou dispozici, herecké nadání, atd. Stejně tak je to v případě tvorby Richarda Wagnera...

     Cyrano de Bergerac, Staatstheater Karlsruhe


     Richard Wagner. A to je další otázka, na kterou se chci zeptat. Jaký je Váš vztah k Wagnerově tvorbě? Vím, že jste v minulosti zpíval Siegfrieda...
Ano, v repertoáru mám Siegfrieda, prozatím pouze z opery Soumrak bohů. V budoucnu bych si velice rád zazpíval také titulní roli Siegfrieda v opeře Siegfried.

Můj hlas nepatří striktně do lyrické či dramatické kategorie. Hlasově patřím částečně do obou. Díky tomu mohu interpretovat některé role z obou hlasových oborů. Nepovažuji se pouze za pěvce, herecká složka je pro mne stejně důležitá jako ta pěvecká. Toto bylo pro mne v mých začátcích problematické. Když jsem začínal s operním zpěvem, tak jsem chtěl dělat vše najednou. To ale nešlo, protože moje hlasové svalstvo a celkový hlasový aparát nebyly ještě dostatečně vyvinuty. Byl jsem frustrovaný tím, že vše nejde hned tak, jak bych si přál. Nejdůležitější je nic neuspěchat. Pokud pravidelně a poctivě cvičíte, máte dobré učitele a skutečně se věnujete studiu, tak se výsledky zajisté dostaví. Poté máte šanci, že si vás všimne a vybere některá operní instituce, kde začnete studovat operní party a dále se zdokonalovat i po herecké stránce...

Jakým způsobem u Vás probíhá nastudování nové role? Odlišujete například přípravu a studium italské role na rozdíl od německé?
Hlasově ani ne. Víte, mně osobně zabere nastudování hlavní role ve Wagnerově opeře minimálně rok. Minimálně. Italský repertoár je pro mne přirozený a mnohem jednodušší, protože jsem Ital. V příští sezoně budu zpívat titulní roli v Brittenově opeře Peter Grimes. Role v Brittenových operách musíte zvládnout nejenom po pěvecké stránce, váš projev musí být také velice přirozený. Na studium role a inscenaci Brittenova geniálního díla se velice těším.


Jak udržujete svůj hlas v kondici? Máte nějaký speciální recept, který nám můžete prozradit?
Žádný extra recept nemám. Samozřejmě dodržuji základní pravidla – před představením nejím nic studeného a nepiji žádný alkohol. Člověk se musí udržovat v celkové kondici, není to jenom o hlase. Zjednodušeně bych to popsal asi takto – pěvec nezpívá na jevišti pouze svým hlasem, ale zpívá pažemi, hrudníkem, celým tělem.  Pokud se necítíte v den představení fyzicky dobře, je velice pravděpodobné, že se to odrazí i na pěveckém výkonu. Proto je důležitá kompletní tělesná péče.

Máte nějakou vysněnou roli, kterou byste rád zařadil do svého repertoáru?
Mou vysněnou rolí byl vždy Offenbachův Hoffmann. Prozatím jsem neměl to štěstí si ho zazpívat, ale věřím, že se k němu jednou propracuji. Dále by to byla titulní role Siegfrieda z třetí části Wagnerova Prstenu. Z italského repertoáru bych rád nastudoval Mauricia z opery Adriana Lecouvrer,  pro můj hlasový obor ideální role.

Z českých postav mám velice rád titulní roli Smetanova Dalibora, kterou mám již v repertoáru. Doufám, že si ji budu moci v budoucnu opět zazpívat.

Norma

Se kterými operními kolegy byste si rád zazpíval? Se kterými dirigenty byste rád spolupracoval v budoucnu?
Pokud bych si mohl skutečně vybrat kohokoliv, tak bych velice rád spolupracoval s Elinou Garančou. V příští sezóně mne čeká spolupráce s paní Evou Urbanovou. Společně zpíváme v Janáčkově opeře Její pastorkyňa v Ostravě. Na to velice těším.

V minulosti jsem spolupracoval například s vynikajícím dirigentem Nello Santim. Upřímně se těším na spolupráci s Robertem Jindrou, který diriguje Její pastorkyni v Ostravě. Minulý rok jsem pod jeho vedením zpíval na koncertě v Mělníku. Robert je mladý a talentovaný dirigent, který má před sebou slibnou budoucnost.

Jak a při čem rád relaxujete?
Jsem velkým příznivcem světové kinematografie. Velice rád chodím do kina, sleduji staré i nové filmy na DVD. Je to taková moje očista. Takže filmový maniak...
Tiroler Festspiele, Innsbruck

Co Vás pracovně čeká do budoucna? Na co se těšíte? 
V květnu budu zpívat Verdiho Otella v Argentině. Poté se vracím zpět do Ostravy na několik představení Fedory. Další mou zastávkou je Tiroler Festspiele v Innsbrucku, kde zpívám hlavní roli ve Wagnerově opeře Tannhäuser. V říjnu se chystám do St. Peterburgu, kde budu zpívat na Italské ambasádě. Velice se těším na příští sezónu, kdy budu v Národním divadle moravskoslezském zpívat roli Laci v Její pastorkyni. Poté mne v německém městě Trier čeká titulní role v Brittenově opeře Peter Grimes.