úterý 22. května 2012

Ferruccio Furlanetto: " Letos v prosinci budu zpívat písňový recitál také v Praze."

Do posledního místa vyprodaný sobotní galakoncert Ferruccia Furlanetta se stal událostí nejen festivalu Janáčkův máj, ale také nezapomenutelným zážitkem pro všechny přítomné diváky, kteří budou na vystoupení světového pěvce dlouho vzpomínat. Pan Furlanetto přijel do Ostravy na pouhé dva dny. Den před galakoncertem zkoušel s orchestrem Národního divadla moravskoslezského a dirigentem Robertem Jindrou. I přes velice nabitý program si našel čas a odpověděl nám na několik otázek.

V Ostravě se zdržíte pouze dva dny. Jak se Vám líbí divadlo, ve kterém se uskuteční slavnostní operní galakoncert?
Měl jsem šanci nahlédnout do sálu. Je to překrásné divadlo. Rád se při svých pracovních cestách setkávám s novými lidmi. Zde v Ostravě jsem poznal jednoho velice talentovaného muže, který bude dirigovat zítřejší galakoncert. Dnešní zkouška s orchestrem a panem dirigentem Jindrou byla příjemná, na koncert se velice těším.

V příští sezóně budete zpívat titulní roli Thomase Becketa v italské opeře Ildebranda Pizzettiho Vražda v katedrále.  To je zajímavé, protože jste doposud zpíval z velké části v operách 18. a 19. století. Tato opera byla zkomponována v roce 1958. Jaký je podle Vás rozdíl v interpretaci operního díla 20. století a klasických operních titulů, které máte běžně v repertoáru?
V posledních 25 letech mé kariéry jsem zpíval překrásné hlavní role, k mým nejoblíbenějším patří Filip, Boris Godunov a samozřejmě Don Quichotte. Opera Vražda v katedrále je fantastické hudebně dramatické dílo. Originální román byl předlohou pro film, divadelní hru a také zmíněnou operu.
Před několika lety jsem roli již zpíval v La Scale. V příští sezoně ji budu interpretovat v San Diegu ve  Spojených státech. V plánu jsou také produkce v Petrohradě a Paříži. Nejdůležitější a nejzajímavější místo ze všech by byla samozřejmě katedrála v Canterbury. Pokud se toto uskuteční, bude to fascinující. Představte si, že se opera bude odehrávat v místě, kde byl Thomas Becket zavražděn. Je to úžasná role. Víte, vždycky jsem ji chtěl zpívat. Pokaždé, když roli ztvárňuji na jevišti, cítím něco zvláštního, něco, co nezažívám při interpretaci žádné další role.
Není to melodrama. Celá opera je o posledních dnes Thomase Becketa. Po návratu z Francie je okamžitě zavražděn.
Jsem moc rád, že budu moci roli opět zpívat. Podle mne je to docela odvážná volba, protože si myslím, že v Americe nebyla opera nikdy inscenována. Nejsem si jist, jestli některé z divadel neuvedlo dílo v koncertním provedení. Bude to ale v každém případě americké premiéra po inscenační stránce.
Vzpomínám na inscenaci z roku 2009. Fantastická produkce! Bylo to skvělé, všech osm představení bylo naprosto vyprodaných. A to bylo historicky teprve podruhé, co se opera v Miláně uvedla vůbec. Poprvé to bylo v roce 1964, jedenáct let poté, co Pizzetti dílo zkomponoval. A podruhé to bylo před třemi roky.
Po pěvecké stránce je to velice obtížná role. Je náročná, nabitá energií. Je to taková rádoby ..one man show.., protože na jevišti jsou v první půli pouze čtyři hlasy, které se objevují v druhé části opery jako čtyři rytíři, kteří nakonec Becketa zavraždí.


V minulém roce jste natočil dvě písňová alba. Ruský výběr písní Rachmaninova a Mussorgského, dalším je Schubertův písňový cyklus Winterreise, které budete dokonce zpívat v prosinci v Praze. Rusky zpíváte dost často, ale nepamatuji se, že bych Vás slyšela často zpívat německy...
Německy jsem zpíval pouze párkrát. Na jevišti to byla pouze role Oresta, kterou jsem zpíval v Salzburku a Florencii. Před lety jsem natočil album Mozartových árii, na které jsem zařadil árie Sarastra a Papagena. V minulosti jsem si moc chtěl zazpívat barona Ochse. Roli jsem ale na jevišti nikdy  nezpíval. Zjistil jsem, že pro můj typ hlasu to není to pravé. 
Od počátku 90. let jsem přemýšlel nad tím, že bych si Schubertův písňový cyklus zazpíval. Několikrát jsem se k této myšlence vrátil, několikrát jsem ji musel kvůli jiným pracovním závazkům odložit. V loňském roce jsem si ale řekl, že je již pravý čas na to, abych album natočil.
V příští sezoně mne čeká několik písňových koncertů. V plánu mám vystoupení v Itálii, Rakousku a také v prosinci v Praze. Nezpívám písně tak často, jsem především operním pěvcem. Víte, existuje řada rolí, které jsem chtěl zpívat. A také jsem je zpíval a zpívám stále. Písně mám ale moc rád. Příští rok v květnu budu zpívat ruské písně ve Vídeňské Státní operě. Je skvělé, že nové vedení zařadilo do sezony také písňové recitály.

Mnozí operní příznivci asi neví, že jste si zazpíval také v muzikálu South Pacific. Jednalo se o koncertní provedení Volksoper, které vyšlo nedávno také na CD nosiči... 
Postava Emila byla původně napsána pro skvělého operního pěvce Ezio Pinzu. Není to nikterak těžké zpívání, autoři ji psali pro operní hlas. Jsem velice rád, že si ji budu moci opět zazpívat. Chicagská lyrická opera má inscenaci muzikálu South Pacific v plánu na přespříští sezonu. Letos tuto sérii odstartovali s Show Boat. Před nedávnem mne oslovili , jestli bych neměl zájem si roli opět zazpívat. Já jsem s radostí jejich nabídku přijal.
Před nedávnem mi nabídli roli také na Broadway, jednalo se tehdy o produkci Lincolnova centra. Chtěli, abych roli zpíval téměř pět měsíců. Bohužel jsem ale z časových důvodů musel nabídku odmítnout.

Váš kalendář je skutečně nabitý. Před nedávnem jste zpívat v MET, minulý měsíc ve Vídni, nyní jste v Ostravě a příští měsíc zpíváte v San Franciscu. To je podle mne velice hektické. Jak to vše zvládáte?
Toto je docela normální a dá se to zvládat. Když cestuji z místa na místo, většinou trávím v jednom městě jeden a půl až dva měsíce. Není to zase tak náročné, jak se může zdát. Pravdou je, že jsem v San Franciscu nezpíval 31 let. Jsem moc rád, že se tam po letech opět vracím.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

You will be in Ostrava for two days only. How do you like the theatre where the concert takes place?
I did have time to look around the hall and it is absolutely beautiful. I met a wonderful young man who is going to conduct the gala concert. Robert Jindra is such a talented conductor. So far, I really enjoyed working with him and with the orchestra.

Next season you will perform the role of Thomas Becket in Pizzetti’s opera Murder in the Cathedral. This is a 20th century opera work. I do know you don’t sing contemporary opera works often...

The last 25 years of my carrier were based on beautiful singing roles, that is why I love singing King Filip, Boris, Don Quichotte. Thomas Becket is a sensational piece of theatre and music. It was a subject for films, theatre.. Pizetti's opera is beautifully written.
I have performed the role twice so far. Next year I will be singing the role in San Diego. There are plans to do it in St Petersburg and Paris. The most important and interesting place of all would be  Canterbury Cathedral. If this really happens it would be fantastic to perform the role in the actual place where Thomas Becket died. It’s a stuning character. I wanted to do it because it gives me that kind of satisfaction that no other role has given me. It is theatre and music.
It is not melodrama. The whole opera is about the last days of Thomas Becket when he came back from France, having his speech and then being killed immediately after. 
I am very glad that next year we will be doing it in San Diego. I think it is a very courageous choice. It is very cultural choise to put something like Murder in the Cathedral in a repertoire of an american opera company. I am not sure if the opera was ever done in the States, maybe in a concert performance... It would be surely a stage premire in the USA.
I sang it in La Scala in 2009. The production was absolutely stuning and I really enjoyed performing the role. It was imazing, we did 8 performances and all of them were sold out. That time it was only the second time the opera was ever perfomed. For the first time, it was in 1964. And then never again until 2009.
Vocally it is very hard role to sing, it is very demanding. It is full of special energy. "One man show" I would say because you have the four temptations in the first act, the same voices who are the four knights who are coming to kill him sing in the second half.
And if you see in on stage, it becomes so unique in the panorama.

Recently you have recorded two wonderful albums. Schubert’s Winterreise, Rachmaninov / Mussorgsky songs. You will also perform Schubert’s Winterreisse in Prague. That will be in December 2012. You do sing Russian repertoire but I do believe you have not sang many times in German...

In German I did very few things. On stage I only sang Orest in a beautiful production in Salsburg and in Florence. Many years ago I recorded an album of Mozart arias where I sang Sarastro and Papageno arias. I would have loved to do Ochs but I never did it. I started it but I realized I would have not been as good as it deserves. I started to look at the Schubert’s Winterrreisse in the early 1990’s. I was always coming back to the cycle, leaving it for some other work. Last year I realized it was the right time to do it, to record the album.
I really love performing the song cycles. I will do a couple of recitals next season. There will be one in Prague, in Italy, Austria. I don’t sing lieder that often, I am an opera singer. There were roles that I really wanted to do. And I did them and I will continue singing them.

Not many opera fans know this about you and I’d like to talk a little about your wonderful portrait of Emile from Rodgers and Hammerstein’s musical South Pacific. This was a Volksoper concert project..
It was originally written for a great opera base Ezio Pinza. Therefore it is easy to go into it and sing it. It was meant and conceived for an operatic voice. I will do the role again in Chicago in the future; it will be a full production. Chicago Lyric Opera started to put one musical in a season. They did Show Boat this year. They asked me if I would like to do it. I am very happy to sing it again. South Pacific will be their next project.
I was also offered to do the Broadway production a few years ago. They wanted me to do it for five months. Unfortunately, the time period was just not suitable for me. 

You do sing various roles, travel from the MET to Vienna back to the San Francisco.That is quite a schedule.  How do you manage to perform all of these very different roles so quickly?
This is quite normal. When I travel from one place to another, I always stay in one city for a month or two. It is not as tiring as it looks. I have not sung in San Francisco for 31 years so I am very glad to be coming back.