V minulém roce byla Michaela Kapustová nominována na cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon v roli Angeliny v Rossiniho opeře La Cenerentolla. Nejen o této překrásné roli jsme si povídaly v minulém roce (více informací naleznete zde). Před nedávnem mi prozradila, co ji čeká a nemine v příští sezóně...
V
minulém roce jste byla nominována na cenu Thálie za roli Angeliny. Od té doby
uteklo hodně vody. Jak s odstupem času hodnotíte svou nominaci a celkový úspěch
inscenace operního díla? Všechny reprízy byly v Brně doslova vyprodané...
Je mi velice
líto, že se inscenace už neuvádí. Nové vedení brněnské opery bohužel operu z
repertoáru stáhlo. V příštím roce by se měla inscenace opět navrátit, ale
domnívám se, že k tomu nakonec asi nedojde. Moc ráda vzpomínám na výborný tým,
pana režiséra Rocca a pana dirigenta Jakuba Kleckera. Popelka je mi hudebně a
interpretačně velice blízká a já jsem moc ráda, že jsem byla nominována na
Thálii právě za tuto roli.
V letošní sezóně jste se stala sólistkou pražského
Národního divadla. Jaký je podle Vás rozdíl mezi tím být takzvaně "na volné noze"
a být sólistkou daného divadla? Je v tom nějaký diametrální rozdíl z pohled
interpretace a nastudování rolí?
Podle mého názoru v tom rozdíl je. Když je sólista na volné noze, tak často žije
ve strachu, zda mu určité divadlo v České republice zavolá a nějakou roli
mu nabídne. Muže se také stát, že pěvec bude sedět měsíce doma a nebude mít kde
a co zpívat. Když jste v angažmá jakéhokoliv divadla, ať už Národního divadla v Praze nebo jiného
divadla v Čechách, tak tyto obavy odpadají. Máte jakousi jistotu, že budete mít
týdně například tři představení, určitý počet zkoušek. Toto všechno Vás motivuje, snažíte se odvádět co nejlepší výkon. Ale i v angažmá je potřeba, aby byl
solista motivován velkými úkoly a mohl se dál vyvíjet. Pokud tomu tak není, musí
často role vyhledávat v jiných kmenových divadlech.
To,
co říkáte, je velice zajímavé, protože v rámci zkoušek to musí být občas obtížné. Vy jste sice
sólistka Národního divadla, ale zpíváte a hostujete také v jiných divadle v Čechách, například v
Ostravě nebo Plzni. Nestává se někdy, že se Vám zkoušky a představení v různých
divadlech časově kryjí? Jak toto řešíte?
Ano,
to se samozřejmě stát může a občas se to i stane. Musíte být pozorní a
vše velice bedlivě sledovat. Každé divadlo má totiž jiný systém zkoušek,
některé zkouší od pondělí do soboty, některé v pondělí nezkouší vůbec a
podobně. Je nutné si hlídat, jestli nezpívám já nebo moje alternace.
Musím
ale poznamenat, že v květnu máme v Národním divadle Wagnerova Parsifala a mne
se v jeden den kryje zkouška Parsifala se zkouškami Rigoletta v Českém
Krumlově. Národní divadlo mi tentokrát vyjde vstříc a na zkoušky do Krumlova
mne uvolní.
Zmínila
jste Český Krumlov, kde Vás v srpnu můžeme vidět a slyšet v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Zde vystoupíte v roli Magdaleny ve Verdiho opeře
Rigoletto na otáčivém hledišti. Je toto Vaše první vystoupení na festivalu?
V Krumlově
budu v rámci festival zpívat poprvé. Od kolegů vím, že otáčivé hlediště má
nezapomenutelnou atmosféru, protože je to venku a diváci to velice dobře
vnímají. Doufám, že budeme mít štěstí i na počasí a nebude pršet.
Novou inscenaci Rigoletta režíruje paní režisérka Jana Kališová, která
podle mého názoru přináší do inscenace hodně ženských prvků a romantiky. Dirigentem
bude argentinský dirigent Mario de Rosse, který je často dvorním dirigentem
José Cury. Vévodu bude zpívat korejský tenorista KiSun
Kim. Roli velice dobře zná, již ji zpíval několikrát úspěšně v zahraničí.
Jana Kačírková bude Gilda, Rigoletto bude místní baryton Alexandr Ben
z Českých Budějovic v alternaci s Pavlem Klečkou.
Kněžna Končakovna je další stěžejní role,
kterou jste v této sezóně zařadila do svého repertoáru. Jak přistupujete k pěvecké
a herecké interpretaci této role? Existuje pro Vás takzvaná “ideální Končakovna”, kterou jste
se nechala při studiu role ovlivnit?
Mám
velice ráda Ruské opery a je velká škoda, že se v ČR tak málo uvádějí. Mají
silnou a nám blízkou melodiku a často dramatický příběh. Role Končakovny pro mne
byla výzvou, obsahuje nádhernou kavatinu, milostný duet s Vladimírem a
dramatický tercet. Hlas se zde prolíná od hloubek až po plné výšky. Operu
nastudoval Petr Kofroň, s kterým je radost spolupracovat. Nechává pěvce
volně zpívat, jeho hudební provedení opery je znamenité.
Nechtěla jsem v roli nikoho kopírovat, chtěla jsem být svá. Nejvíce se mi v téhle roli líbí Olga Borodina.
V příští sezóně Vás čeká skutečně spousta práce,
dokonce i Vaše první operní hostování v zahraničí. Kdepak to bude?
Na začátku září se tak trošku stěhuji na tři měsíce do Anglie. V rámci
festivalu Glyndebourne budu zpívat druhou žínku v Dvořákově Rusalce.
V Národním divadle v Praze jsem doposud zpívala třetí žínku, takže se
novou roli musím přeučit. Je skvělé, že na festivalu nás bude víc z Čech i
Slovenka. Hlavní roli Rusalky bude zpívat slovenská kolegyně Maria Porubčinová,
prince Peter Berger a dirigovat bude pan Jakub Hrůša. Krásná slovenská invaze, co myslíte... Do Čech se poté vracím na konci
listopadu.
V jednání je nová produkce opery Mignon Ambroise Thomase, která by měla být uvedena v plzeňském divadle J. K. Tyla. Před nedávnem
ji mohli diváci slyšet v koncertním provedení ve Státní opeře. Plzeňská premiéra by měla být koncem ledna 2013..
Velice se ovšem těším na závěr roku
2013, kdy mě v ostravském divadle čeká premiéra Anny Boleny a krásná a
náročná role Giovanni Saymour. Těším se, že mě tato role posune zase dále a
jsem ráda, že to bude právě v Ostravě, protože tamní vedení divadla je
vskutku to pravé ořechové jak se říká. Uvádí pestrou dramaturgii a všechny inscenace
jsou vždy udělány s plným nasazením a odezvou u publika.
Podle toho, co jste mi řekla, máte skutečně
nabitý program a jistě se nenudíte. Jakým způsobem relaxujete?
Opravdu slovo nuda zatím neznám! Je velice důležité, aby i
zpěvák uměl relaxovat. Ráda se svým přítelem cestuji do zahraničí,
objevuji nová města s krásnou architekturou. Takže čistý vzduch a klid je nejlepší relaxace. Dlouho to ale nevydržím a zase musím utíkat do svého
milovaného divadla.