pátek 30. září 2011

Není Faust jako Faust aneb pekelná show v londýnské Covent Garden



Nová sezóna v londýnské Covent Garden začala skutečně ďábelsky...
V minulém týdnu jsem během čtyř dní měla možnost shlédnout tři operní představení (Pucciniho Il trittico, dvě představení Gounodova Fausta) a koncert v LSO v Barbican Centru.

David Mc Vicar, který se ujal režie, (v Covent Garden režíruje celkem pravidelně, v posledních letech například Figarovu svatbu, Rigoletta či Salome) připravil pro diváky skutečnou podívanou. (videozáznam Fausta vyšel v loňském roce také na DVD nosiči).


inscenace Davida Mc Vicara na DVD nosiči 


Sobotní i pondělní představení byla vyprodaná. Není divu. V hlavních rolích se představili skutečně vynikající umělci. Ne všichni ale předvedli prvotřídní výkony, které jsem očekávala. Hlavní roli slaboduchého Fausta bezchybně odehrál a především odzpíval Vittorio Grigolo. Mile mne překvapil v Covent Garden už vloni v červenci, kdy perfektně odzpíval tenorový part rytíře des Grieux v Massenetově opeře Manon. Už tehdy byl jasnou hvězdou celého večera. V druhém představení ho kvůli zdravotní indispozici nahradil americký tenorista James Valenti. I přes veškerou snahu mu role bohužel nevyšla především po herecké stránce. Roli Markétky ztvárnila v sobotním představení Angela Gheorghiu. A právě kvůli ní bylo divadlo doslova narvané až ke stropu. Já jsem bohužel nesdílela davové nadšení a ovace ve finále opery. Disponuje jistě slušným hlasem; ten ale bohužel často zanikal, někdy zněl dost nejistě. Herecky vyšel její výkon zcela naprázdno. Mladička sopranistka Malin Byström zpívala hlavní ženskou roli v pondělí. Svým lehkým, až andělsky znějícím sopránem naprosto uchvátila všechny přítomné. V budoucnu bude jistě ozdobou světových operních scén.




Asi těžko si dovedu představit lepšího Mefista než je René Pape. Jeho herecké umění je všem známé již z přenosu MET, vloni zpíval titulní roli Borise Godunova. Dlouhé vlasy mu slušely, stejně tak i večerní toaleta, ve které se představil v posledním jednání opery. Herecká elegance a hlasová bravura mu nechybí. Doufejme, že ho uslyšíme brzy i v Čechách. Dmitri Hvorostovsky měl jako Valentin obrovský úspěch. Hlasově naprosto pod kontrolou, především ve středních polohách. 

Orchestr hrál na můj vkus trošku svižněji, nicméně precizně. Evelino Pidó dirigoval velice dynamicky, nakonec sklidil on i orchestr Royal Opera House obrovské ovace.






Pokud se v letošní sezóně vypravíte do Covent Garden, nenechte si ujít unikátní výstavu fotografií a kostýmů nedávno zesnulé Joan Sutherland s názvem A Tribute To Joan Sutherland. Výstava je otevřená od 19. září, potrvá až do února 2012.