pondělí 9. ledna 2012

Jonas Kaufmann - přišel, viděl, zazářil

Praha má za sebou druhý koncert Jonase Kaufmanna konaný skoro "do roka a do dne" od prvního, premiérového.K potěše (doufám) většiny nepřijela "hvězda" odzpívat osvědčené hity, ale přijel umělec nabídnout publiku výběr toho nejlepšího, byť ne vždy notoricky chytlavého. Dramaturgie byla tentokrát oproti loňskému roku vyváženější a nebylo jí co vytknout.


První část večera tvořily árie z oper veristických autorů. Už úvodní árie titulního hrdiny z opery Andrea Chénier (Umberto Giordano) "Un di all'azzuro spazio" byla impozantním vstupem - žádnou rozehřívačkou na začátek. Poté Kaufmann pokračoval árií Romea "Giulietta, son io" (R. Zandonai), Maurizia "La dolcissima effigie" (Adriana Lecouvreur, F. Ciléa) a veristická část večera byla zakončena árií Turrida z Mascagniho Sedláka Kavalíra "Mamma, quel vino é generoso".




Árie v této první části byly prokládány orchestrálními vložkami - předehrami z Verdiho Nabucca a Traviaty a intermezzy z Pucciniho Sestry Angeliky a Sedláka Kavalíra.Druhé části večera dominoval německý repertoár. Mohli jsme tak slyšet nejdříve Florestana z Beethovenova Fidelia v árii "Gott! welch Dunkel hier!" a poté Wagnerovy hrdiny Siegmunda (Valkýra) ve scéně z 1. dějství "Winterstürme" a na závěr Lohengrina v árii z 3. dějství "In fernem Land". Proloženo bylo Wagnerovými předehrami z Mistrů pěvců norimberských a Lohengrina. Předehra k 1. dějství Lohengrina plynule bez pauzy přešla k výstupu a árii ze závěru 3. dějství - toto propojení považuji za šťastné řešení a pro mne toto finále bylo jedním z nejkrásnějších okamžiků večera.




Výběr i řazení obtížnosti jednotlivých árií nebyla pro pěvce asi zrovna procházka růžovou zahradou, ale pro nás posluchače to byly ty pravé hody. To celé, co dělalo koncert hodnotným zážitkem na dlouhou dobu - bych shrnula do jednoho slova - opravdovost. Ano, je už celkem nošením dřívím do lesa říkat, jak má Jonas Kaufmann vše skvěle technicky zvládnuté - od dynamiky, dokonalých pian, až po bezchybnou výslovnost. Každé postavě ale dává též širokou škálu emocí - ať už je to zoufalství a výbušnost (Turridu), vášeň a zanícení (Chénier), niternost projevu (Romeo), smutek a bezvýchodnost Florestanova anebo mužnost, ale zároveň i cit u obou Wagnerových hrdinů - Siegmunda a Lohengrina. V každé árii svou roli prožíval nejen zpěvem, ale i mimikou, gesty (což bylo výhodou pro diváky sedící blíže k pódiu).




Jonas Kaufmann rozhodně nepatří mezi pěvce baviče, ale neverbální komunikace mezi ním a publikem byla navázána skvěle už v úvodu, před první árií, kdy byl obecenstvem s nadšením přijat. Stejně jako minulý rok publikum Jonase Kaufmanna odměnilo standing ovations a květinami. Na oplátku se mu dostalo tří přídavků: Du bist die welt für mich (Richard Tauber), květinové árie Dona José z Carmen a Core 'ngrato.
Skvělý výkon podal Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením Jochena Riedera. Orchestrální části koncertu se tak nestaly nudnou, povinnou vatou, ale plnohodnotnou součástí koncertu.
V úvodu sezóny jsme tak byli nepochybně svědky jednoho z jejích hudebních vrcholů.



Jonas Kaufmann - galakoncert, Smetanova síň Obecního domu v Praze 8. ledna 2012
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, dirigent Jochen Rieder

Program:

Giuseppe Verdi: Nabucco, předehra
Umberto Giordano: Andrea Chénier, "Un di All'azzuro spazio" (árie Chéniéra z 1. dějství)
Giacomo Puccini: Suor Angelica, intermezzo
Riccardo Zandonai: Giulietta e Romeo, "Giulietta, son io" (árie Romea z 3. dějství)
Giuseppe Verdi: La Traviata, předehra
Francesco Ciléa: Adriana Lecouvreur, "La dolcissima effigie" (árie Maurizia z 1. dějství)
Pietro Mascagni: Cavalleria Rusticana, intermezzo
Pietro Mascagni: Cavalleria Rusticana, "Mamma, quel vino e generoso" (árie Turrida)

Přestávka

Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg, předehra
Ludwig van Beethoven: Fidelio, "Gott! welch Dunkel hier!" (árie Florestana z 2. dějství)
Richard Wagner: Lohengrin, předehra k 3. dějství
Richard Wagner: Die Walküre, "Winterstürme wichen dem Wonnemond" (árie Siegmunda z 1. dějství)
Richard Wagner: Lohengrin, předehra k 1. dějství
Richard Wagner: Lohengrin, "In fernem Land" (árie Lohengrina z 3. dějství)

přídavky
Richard Tauber: Du bist die Welt für mich
Georges Bizet: Carmen, "La fleur que tu m'avais jetée" (árie Dona José z 2. dějství)
Cardillo: Core 'ngrato