úterý 11. prosince 2012

Juan Diego Floréz podruhé v Praze.

Ve čtvrtek 6.12. měli Pražané podruhé během poměrně krátké doby možnost zažít vystoupení hvězdného peruánského tenoristy Juana Diega Floreze. Na rozdíl od prvního koncertu v r. 2009, kdy se jednalo převážně o výběr populárních belcantových árií, byl program letošního koncertu mnohem pestřejší. Florez tentokrát vystoupil s klavírním doprovodem a připravil neobyčejně zajímavý program. V první části koncertu zazněly nejprve árie z poměrně neznámých oper italských autorů 18. století, dále tři písně Gioacchina Rossiniho, a v závěru skvostná árie z opery Giacoma Meyerbeera Il crociato in Egitto. Druhá část pak ukázala opět jinou stránku peruánského pěvce - zazněly árie z oper francouzských autorů 19. století, dále tři zarzuely a árie z Offenbachovy operety Krásná Helena. Posluchači se již od první árie nechali strhnout k bouřlivému potlesku, který se postupem večera měnil v nadšené ovace, připomínající chvílemi koncert hvězd pop music. Juan Diego Florez byl očividně reakcí publika velmi potěšen a odměnil se mu celkem pěti přídavky, při nichž se publikum dostávalo do stále větší extáze. Jednalo se totiž o Florezovy parádní árie z Lazebníka Sevillského  "Cessa di piu resistere" ( tato árie se pro svoji obtížnost posledních 100 let většinou vynechávala, protože žádný pěvec nebyl schopen ji zazívat, a až Juan Diego si znovu prosadil její uvádění) a proslulou árii z opery Dcera pluku "A mes amis "s devíti vysokými C. Kromě toho  Florez v přídavcích zazpíval i dvě árie z Rigoletta a píseň Be my love. A to vše s naprostou lehkostí a elegancí, jakoby předtím nepředvedl již  90 minut špičkového výkonu.


Juan Diego Florez je ( myslím že nejen) z mého pohledu naprostý zázrak přírody. Jeho hlas se pohybuje s neskutečnou lehkostí, koloratury připomínají zurčení potoka a vysoké tóny Florez nasazuje s neomylnou přesností a dokonalostí. A přitom jeho projev nepostrádá bohaté dynamické odstínění. Člověk má prostě pocit, jakoby se ocitl v jakési nadpozemské sféře a naslouchal andělskému zpěvu, jinak to prostě nelze nazvat. Jeho hlas s postupem let poněkud potemněl, ale v žádném případě neztratil nic ze své pružnosti. Vzpomínám si, že před cca 10 lety Juan Diego tvrdil, že ve 40 letech ukončí kariéru a bude se věnovat pouze pěstování vína a rodině. Domníval se totiž, že v tom věku již jeho hlas nebude dostatečně pružný, aby mohl zpívat belcantový repertoár, a na jiný repertoár nebude dostatečně silný. Čtyřicáté narozeniny oslaví příští rok v lednu, ale konec kariéry je zatím, díky bohu, v nedohlednu.


Juan Diego Florez - Rudolfinum, 6.12.2012
Klavír - Vincenzo Scalera

Giovanni Bononcini - opera Griselda : Per la gloria d´adorarvi
Vincenzo Ciampi - opera Gli tre cicisbei ridicoli:  Tre giorni son che Nina
Noccolo Piccini - opera Roland : En butte aux fureurs do l´orange
Gioacchino Rossini - Lésule
                              - La promessa
                              - Tirana alla spagnola
Giacomo Meyerbeer - opera Il crociato in Eggito: Popoli dell´Egitto - Queste destre l´acciaro di morte

přestávka

Charles Gounod - opera Romeo et Juliette : L´amour... Ah! Leve-toi, soleil!
Edouard Lalo - opera Le Roi d´Ys - Vainement, ma bien-aimée
Jacques Offenbach - opereta La Belle Helene: Au mont Ida
José Padilla - Princesita
Joseph Lacalle - Amapola
Reveriano Soutullo, Juan Vert - Bella enamorada
Gaetano Donizetti - opera Rita: Allegro io son

Přídavky:
Giuseppe Verdi - Rigoletto : Par mi veder le lagrime
Gioacchino Rossini - Il Barbiere di Seviglia: Cessa di piu resistere
Gaetano Donizetti - La Fille du Regiment: A mes amis
Be my love
Giuseppe Verdi - Rigoletto: La donna e mobile